W 2024 roku na stacjach pojawi się nowe paliwo. Już od 1 stycznia benzynę pb95 oznaczoną symbolem E5 zastąpi E10. Ze względu na zwiększony do 10% udział biokomponentów paliwo nie nada się do każdego rodzaju auta. Właściciele starszych pojazdów będą musieli przestawić się na droższą benzynę pb98.
Rok 2024 przyniesie ze sobą wiele zmian dla kierowców, a jedną z największych będzie zastąpienie Pb95 E5 paliwem pb95 E10. Na niektórych stacjach nowa benzyna pojawiła się już w tym roku, od stycznia spotkać ją będzie można już na każdej stacji. Zmiany te podyktowane są unijną strategią, której długofalowym celem jest zapobieganie kryzysom paliwowym. Ważne są tu też aspekty związane z dbaniem o środowisko, gdyż pb95 E10 będzie o wiele bardziej eko, dzięki zwiększeniu udziału biokomponentów z 5% (pb95 E5) na 10%.
Polski ustawodawca, wprowadzając nowe paliwo od stycznia 2024 znacznie wyprzedził unijne przewidywania, zgodnie z którymi wprowadzenie E10 miało nastąpić do 2030 roku.
E10 nie jest całkowicie nowym paliwem. W krajach takich, jak Niemcy, Francja, czy Wielka Brytania można je tankować już od kilku lat. Nie jest to jednak popularny wybór wśród kierowców, w Niemczech jego wykorzystanie wynosi zaledwie 14%. Co powoduje, że E10 pozostaje niszowym paliwem? Może to być podyktowane zwiększonym o 1,5% - 3% zużycie paliwa lub też lekki spadek osiągów o około 5%. Badania niemieckiego ADAC wskazują, że jeżdżąc na E10 można zaoszczędzić do 50 euro rocznie, czyli około 233 zł. ADAC wskazało też, jakie pojazdy korzystać mogą z tego rodzaju paliwa. E10 można tankować wszystkie pojazdy produkowane od listopada 2010.
Do jakich aut nie nadaje się E10? Lista jest długa, Znajdują się na niej między innymi Audi A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004). Kolejno uważać muszą też właściciele Alf Romeo, które zeszły z linii produkcyjnej przed 1 stycznia 2011 i fiatów starszych niż rok 2000. Paliwa E10 nie warto wlać do baku Forda Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007 o tankowaniu tym rodzajem benzyny zapomnieć również mogą właściciele wszystkich samochodów Peugeota, Citroena oraz DS z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi przed 1 stycznia 2000 r.
Najdłuższa lista aut niedostosowanych do paliwa E10 dotyczy jednak Renault i Volkswagena. W przypadku Renault będą to następujące modele, produkowane w latach 1 stycznia 2000 i 31 grudnia 2002: Laguna 2 2.0F4R 764 Turbo, Laguna 2 2.0 F4R 765 Turbo, Espace 4 2.0F4R 790 Turbo, Espace 4 2.0 l F4R 794 Turbo, Velsatis 2.0 l F4R 762 Turbo, Velsatis 2.0 F4R 763 Turbo, Avantime 2.0 l F4R 760 Turbo, Avantime 2.0 F4R 761 Turbo
Tankowania E10 unikać muszą właściciele Volkswagenów: Lupo 1.4 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI 63 kW (01.2002 do 06.2006), Golf IV 1.6 FSI 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006), Bora 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005), Golf V 1.4 FSI 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI 110 kW (01.2004 do 05.2004), Touran 1.6 FSI 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI 110 kW (10.2003 do 05.2004).
Co może grozić, gdy mimo ostrzeżeń producenta zalejemy E10 bak auta, które nie jest do tego przystosowane? Jedną z konsekwencji będzie uszkodzenie uszczelnień i utlenianie się aluminium. W razie pomyłki najlepiej spuścić nieodpowiednie paliwo, zamiast narażać samochód na uszkodzenia. Jak nabrać pewności, czy auto jest przystosowane do nowego rodzaju paliwa? Wystarczy spojrzeć na wewnętrzną część klapki od wlewu paliwa. To właśnie tam powinny znajdować się oznaczania E5 i E10.
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!