Taki krok został wykonany - w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Rzeszowa ogłoszone zostało zapytanie ofertowe na wybór autora założeń programu dla przyszłego budynku. Obiekt powstać ma na działce przy ratuszu, zajmowanej obecnie przez parking.
- Ma to być nowa przestrzeń, miejsce spotkań mieszkańców. Temat konieczności powstania takiego obiektu sygnalizowali mieszkańcy a także przedstawiciele środowisk twórczych, którzy wskazywali, że w ścisłym centrum naszego miasta brakuje miejsc do organizacji np. kameralnych koncertów, wystaw. Ten nowy obiekt, który chcemy przygotować będzie pełnił takie funkcje - mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Co z miejscami parkingowymi?
Jak informuje nas Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Konrada Fijołka miasto chce, aby budynek nie zajmował całego terenu obecnego parkingu. - Budynek nie zajmie całej działki ze względu na ekspozycję ratusza. - Mówi. I dodaje, że zarówno w kwestii kubatury budynku, wysokości jak i wyglądu fasady, miasto jest w stałym kontakcie z Konserwatorem Zabytków.
Nowym obiekt to oczko w głowie Architekta Miejskiego
Projekt jest koordynowany przez Architekta Miasta - Janusza Sepioła. - Na parterze obiektu znajdować się ma przede wszystkim przestrzeń wystawiennicza. Pierwsza kondygnacja to sala amfiteatralna dla 180-200 osób, druga to platforma widokowa. Takie są wstępne założenia tej przyszłej inwestycji - mówi Janusz Sepioł.
- Główną funkcją tego budynku będzie stworzenie miejsca spotkań mieszkańców, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń, uroczystości miejskich, dyskusji, prezentacji planów. Obecnie w dużej części odbywały się one w ratuszu, w Sali sesyjnej, która praktycznie za każdym razem musiała być aranżowana od nowa na potrzeby konkretnego wydarzenia. Tutaj będziemy mieli nowoczesną aulę, odpowiednio wyposażoną, przystosowaną także do organizacji koncertów, recitali - dodaje Architekt Miasta Rzeszowa.
W wytycznych do założeń programu funkcjonalno-użytkowego czytamy m.in., że obiekt ma stanąć na 3 działkach ( o nr: 1012/1, 1012/4 i 1012/3) o łącznej powierzchni prawie 10 arów.
Cztery kondygnacje i winda do transportu fortepianu
Do obiektu ma być dogodny podjazd samochodowy. Obiekt ma pomieścić windę towarowa, z możliwością transportu fortepianu. Budynek ma mieć także windy osobowe oraz schody ruchome i być wyposażony w klimatyzację.
Obiekt ma składać się z 4 kondygnacji:
- poziom -1: zaplecze techniczne, magazynowe, szatnie, toalety
- poziom 0: przestrzeń wystawiennicza, recepcyjna, ew. cateringowa, część administracyjna przeznaczona dla 2-3 zatrudnionych pracowników
- poziom +1: sala amfiteatralna na około 180- 200 osób z proscenium, zapleczem technicznym i kabiną tłumaczy
- poziom +2: platforma widokowa, kawiarnia plenerowa
Ważną kwestią jest także to, że przyszły budynek będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W ratuszu, który jest obiektem zabytkowym nie można zastosować wszelkich możliwych udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami.
Najpierw program funkcjonalno-użytkowy, później konkurs architektoniczny i realizacja
Firmy zainteresowane opracowaniem założeń do programu funkcjonalno-użytkowego swoje oferty mogą składać osobiście lub przesyłać do Biura Architekta Miasta Rzeszowa (ul. Targowa 3, pokój 321) do 27 stycznia 2023 roku. Wybrany wykonawca będzie miał trzy tygodnie, od dnia podpisania umowy, na opracowanie założeń.
Do jego zadań będzie należało m.in.:
- określenie katalogu wszystkich koniecznych pomieszczeń dla funkcjonowania przyszłego obiektu,
- zwymiarowanie - weryfikacja w stosunku do możliwości działki,
- zarekomendowanie powiązań funkcjonalno- przestrzennych i ewentualnych korekt programowych.
Założenia do PFU będą podstawą do ogłoszenia konkursu architektonicznego na projekt przyszłego budynku. Konkurs wyłoni pomysły architektów na tego typu obiekt w tym miejscu. Dopiero wtedy miasto będzie mogło oszacować przybliżony koszt i okres realizacji tej inwestycji.
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!