Trwa budowa ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe-Babica. Zaawansowanie prowadzonych prac osiągnęło poziom około 42 proc.
W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19 (WK), trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19 (PG).

W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Dwunawowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna drążony jest przez maszynę TBM o nazwie Karpatka. Pracuje ona w skomplikowanych i złożonych warunkach gruntowo-wodnych (flisz karpacki). Wykrycie obecności metanu wymusiło konieczność dostosowania maszyny do pracy w takich warunkach oraz zmiany rozwiązań projektowych w zakresie tunelu. Maszyna TBM musiała zostać przeprojektowana, by spełniać wymogi unijnej dyrektywy ATEX, która odnosi się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej. Maszyna rozpoczęła pracę 11 lipca 2024 r. Do tej pory wydrążyła 150 m tunelu.

Na pozostałej części odcinka wykonawca kontynuuje prace budowlane. W branży drogowej zaawansowanie rzeczowe wynosi 65 proc. Realizowane są roboty ziemne (wykopy i nasypy) oraz układane są warstwy konstrukcyjne na trasie głównej i dodatkowych jezdniach. Trwają prace mostowe, których zaawansowanie wynosi 82 proc. Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce ES-1, Mogielnicy ES-5 i Lutoryżu ES-7, a także na estakadach i wiadukcie nad koleją w Babicy, gdzie prowadzone są prace wykończeniowe. Na estakadzie ES-9 w Lutoryżu wykonywany jest ustrój nośny. Aktualnie trwają prace związane z wyposażeniem obiektów. Portal południowy tunelu wykonany został w 100 proc., a portal północny w 80 proc. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.

Aktualne zaawansowanie prac to ok. 42 proc.

Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.