Trwa budowa ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe-Babica. Zaawansowanie prowadzonych prac osiągnęło poziom około 42 proc.
W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19 (WK), trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19 (PG).
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Dwunawowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna drążony jest przez maszynę TBM o nazwie Karpatka. Pracuje ona w skomplikowanych i złożonych warunkach gruntowo-wodnych (flisz karpacki). Wykrycie obecności metanu wymusiło konieczność dostosowania maszyny do pracy w takich warunkach oraz zmiany rozwiązań projektowych w zakresie tunelu. Maszyna TBM musiała zostać przeprojektowana, by spełniać wymogi unijnej dyrektywy ATEX, która odnosi się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej. Maszyna rozpoczęła pracę 11 lipca 2024 r. Do tej pory wydrążyła 150 m tunelu.
Na pozostałej części odcinka wykonawca kontynuuje prace budowlane. W branży drogowej zaawansowanie rzeczowe wynosi 65 proc. Realizowane są roboty ziemne (wykopy i nasypy) oraz układane są warstwy konstrukcyjne na trasie głównej i dodatkowych jezdniach. Trwają prace mostowe, których zaawansowanie wynosi 82 proc. Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce ES-1, Mogielnicy ES-5 i Lutoryżu ES-7, a także na estakadach i wiadukcie nad koleją w Babicy, gdzie prowadzone są prace wykończeniowe. Na estakadzie ES-9 w Lutoryżu wykonywany jest ustrój nośny. Aktualnie trwają prace związane z wyposażeniem obiektów. Portal południowy tunelu wykonany został w 100 proc., a portal północny w 80 proc. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.
Aktualne zaawansowanie prac to ok. 42 proc.
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!