Dzisiaj w nocy wyruszy ostatni transport sześciu elementów maszyny TBM z Opola, ale również ze Szczecina.
Tym razem konwój pojazdów wyruszy nie tylko z Opola, ale również ze Szczecina. Przewiezie sześć elementów maszyny TBM, która w tym roku rozpocznie drążenie tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica. O statni już etap transportu, znacznie mniejszych części, nie będzie generował tak dużych utrudnień w ruchu jak dwa poprzednie. Pierwsze elementy wyruszą z Opola dzisiaj w nocy.
Do przewiezienia pozostały przednie segmenty tarczy, przenośniki ślimakowe oraz kolumny.
Pierwsze trzy elementy z ostatniego transportu dotrą na plac budowy w Babicy pod Rzeszowem 23 stycznia, kolejne 27 stycznia a ostatnie do końca stycznia br. Wówczas już wszystkie części TBM będą w miejscu docelowym, co oznacza rozpoczęcie pierwszych prac przy składaniu maszyny. Pomagać w tym będą żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. W lutym planowane jest składanie elementów TBM w segmenty, a montaż zasadniczy w kwietniu. Szacujemy, że w lipcu maszyna będzie gotowa do pracy.
Konwój, który wyruszy z Opola, będzie jechał taką samą trasą jak dwa poprzednie. Rozpocznie podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotrze na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport przejedzie m.in. autostradą A4 i A1, a następnie poruszał się będzie po S8, S2, drogami ekspresowymi S17, S12 i S19, aby na końcu DK19 dotrzeć na plac budowy w Babicy. Z kolei konwój jadący ze Szczecina, przejedzie drogą ekspresową S3, następnie autostradą A2 i dalej drogami ekspresowymi S8, S2, S17 oraz S19 i na końcowym etapie DK19.
Tak jak poprzednio, transport będzie się odbywał wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy 22 a 6. Każdy przejazd potrwa jednak krócej, bo tylko 2-3 noce, w zależności od trasy przejazdu i warunków drogowych.Konwoje nie będą zajmowały całej szerokości jezdni, a zatem nie będą powodowały tak dużych utrudnień w ruchu jak poprzednie.
Transport, jakiego jeszcze nie było
Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica w woj. podkarpackim drążony będzie przez specjalną maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m! "Karpatka ", bo taką nazwę nosi maszyna, transportowana była z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej ruszyły lądem.
Przypomnijmy, że ten wyjątkowy drogowy transport największych elementów TBM rozpoczął się 11 listopada 2022 r. w Porcie Famet w Opolu. Na miejsce docelowe dotarł 29 listopada. Drugi konwój wyruszył z Opola 2 grudnia 2022 r., a na plac budowy przyjechał 20 grudnia 2022 r.
Transport maszyny TBM to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym, które wyspecjalizowane firmy przygotowywały przez wiele miesięcy. Tak dużych elementów jeszcze bowiem po polskich drogach nie przewożono.
Do przewozu największych elementów wykorzystane zostały zestawy o bezprecedensowych wymiarach - szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniosło 500 ton! Zestawy składały się z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) były szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m. Takie parametry to było również wyzwanie dla obiektów drogowych. Cała trasa została zaplanowana, a poszczególne odcinki i obiekty inżynierskie poddane szczegółowym ekspertyzom pod kątem przyjęcia tego niecodziennego transportu.
Nie tylko wielkość ładunku i optymalizacja trasy przejazdu były tutaj wyzwaniem. Priorytetem było bezpieczeństwo użytkowników dróg. Transport, mimo że w godzinach nocnych to jednak odbywał się pod ruchem na drogach publicznych. Konwoje posiadały więc specjalistyczne zabezpieczenie . Były to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem oraz obstawa Policji.
Źródło: GDDKiA
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!