Uczestniczący w niej wiceminister infrastruktury Rafał Weber przypomniał, że to politycy Prawa i Sprawiedliwości mówili i prowadzili konkretne i wymierne działania, aby trasa Via Carpatia była polską rzeczywistością transportową. Podziękował za wsparcie tej inwestycji i całej infrastruktury drogowej na Podkarpaciu posłom Prawa i Sprawiedliwości, władzom samorządowym wojewódzkim, powiatowym i gminnym, administracji rządowej.
Dodał również, że Via Carpatia jest projektem strategicznym, gdyż otworzy komunikacyjnie województwo podkarpackie oraz lubelskie i podlaskie. Będzie nową szansą transportową, gospodarczą, turystyczną dla tej części Polski.
Poseł Piotr Uruski stwierdził, że coś, co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwe, staje się na naszych oczach faktem.
Samorząd województwa podkarpackiego reprezentował przewodniczący Sejmiku Województwa Podkarpackiego Jerzy Borcz. Powiedział, że budowa S19 jest najważniejszą inwestycją w województwie podkarpackim.
W dzisiejszej uroczystości wzięli udział również między innymi posłowie Piotr Babinetz i Adam Śnieżek, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, starosta krośnieński Jan Pelczar, burmistrz Dukli Andrzej Bytnar i wójt gminy Miejsce Piastowe Dorota Chilik.
Pierwsze prace
Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie poinformowała, że w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzona niezbędna inwentaryzacja, wytyczenie trasy oraz punktów wysokościowych. Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz środowiskowe.
Pierwszy etap robót ziemnych będzie obejmował odhumusowanie terenu, wykonanie wykopów oraz nasypów. Wykonawca przystąpi do budowy dróg technologicznych oraz objazdów tymczasowych, a także wykonania wykopów oraz wzmocnień podłoża na obiektach mostowych. Równocześnie kontynuowane będą dostawy materiałów na zaplecze. Dodatkowo, wykonawca będzie realizował prace związane z wyburzeniami budynków, budową wodociągu do Miejsca Obsługi Podróżnych oraz usuwaniem kolizji z sieciami gazowymi, elektroenergetycznymi, teletechnicznymi oraz wodociągowo-kanalizacyjnymi.
Estakady, wiadukty, mosty...
Nowy odcinek S19 będzie miał długość 10,1 km z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową Zręcin - Wietrzno - Zboiska.
Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 Gorlice - Nowy Żmigród - Dukla.
Na tym odcinku powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych.
Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Trudny teren
Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe - Dukla przebiega przez teren o złożonej budowie geologicznej.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo, na których prowadzony jest monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Ponadto ten odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka-Równe I, o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej metodą otworową (i potencjalnie za pomocą tzw. kopanek).
Kiedy finał?
Zakończenie prac zaplanowano w 2025 roku. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł. Zadanie realizowane jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Via Carpatia
Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:
- 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),
- 72,9 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica, Babica - Jawornik, Krosno - Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe - Dukla oraz na etapie opracowywania dokumentacji do ZRID: Domaradz - Krosno, Dukla - Barwinek i na etapie uzyskiwania ZRID dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka),
- 11,6 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz).
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!